Creierul si nutritia

Creierul si nutritia

Studiile demonstrează că nutritia joacă un rol crucial în buna funcționare și sanatatea creierului. În afara de alimentatia echilibrata (continand toți nutrientii necesari) au influența asupra creierului și activitatea fizica, intelectuala (cititul, invatarea unei limbi straine, etc.) precum și somnul.

Creierul consumă o cantitate mare de energie în raport cu restul corpului și are nevoie de nutrienti. Cei mai importanti sunt:

Aminoacizi (din proteine): triptofanul, tirozina, GABA, glutamina, colina și taurina.

Vitamine: B3, B6, B9 (acidul folic), B12, C, D, E, K.

Minerale: magneziu, calciu, fier, zinc, seleniu, cupru.

Acizi grasi esentiali: (constituie 60% din structura celulei cerebrale).

Glucoza: (creierul poate consuma pana la jumătate din glucoza din organism).

Apa de calitate.

Cunoscuta alimentatie mediteraneana, bogată în pește, cereale integrale, legume cu frunze verzi, măsline, avocado și nuci conține toți acești nutrienti ajutand la menținerea sănătății creierului.

Pentru a fi concentrati, calmi și fericiți avem nevoie de cantitati corespunzatoare de neurotransmitatori. Printre cei mai cunoscuti sunt: serotonina, adrenalina, noradrenalina, acetilcoliana, dopamina, GABA.

În depresie scade serotonina, noradrenalina și dopamina. Triptofanul este necesar pentru producerea serotoninei. Pentru producerea noradrenalinei este necesar aminoacidul tirozina.

În anxietate exista un deficit de GABA care este activat de aminoacidul triptofan.

Pentru buna funcționare a creierului avem nevoie de vitaminele din complexul B și de vitamina D.

Acizii grasi omega 3 sunt probabil nutrientii de care avem cel mai mare nevoie pentru un creier sanatos", afirma psihologul clinician Brant Cortright. În cercetarile recente, consumul de acizi grași omega 3 a dus la o creștere semnificativă a neurogenezei și a BDNF în creier. BDNF (Factorul neurotropic derivat din creier) sunt molecule care protejează celulele nervoase si stimulează formarea de celule cerebrale noi.

Afinele au un efect pozitiv asupra neurogenezei și ne protejează împotriva deteriorării mentale în multe feluri. Afinele contin polifenoli (antocianine) cu acțiune antiinflamatoare și antioxidanta. Neurogeneza este stimulată de antocianine, substante care conferă boabelor culoarea albastru închis. Antocianinele pot traversa bariera sânge-creier, care impiedica patrunderea substanțelor nocive în creier. Colorantul nu este conținut numai în afine ci și în coacăze și mure, de aceea și aceste fructe sunt considerate sănătoase pentru creier.

Un studiu realizat de Universitatea din Helsinki a arătat că merișoarele, zmeura și murele native din Scandinavia protejează și consolidează sănătatea creierului.

Pentru buna funcționare și sanatatea creierului alimentatia noastră trebuie sa cuprinda: pește de captură, avocado, spanac, kale, brocoli, nuci, caju, migdale, alune de pădure, nuci braziliene, nuci pecan, semințe (de cânepă, in, chia, susan, dovleac), uleiuri din oleaginoase presate la rece, curcuma.

Glucoza, un carbohidrat, este necesara producerii de energie. Provine din digestia painii, cerealelor, fructelor, legumelor a laptelui si a produselor lactate. Cele mai sanatoase pentru organism sunt alimentele care contin carbohidrati complecsi (cereale integrale, legume, fructe, lapte) care elibereaza glucoza incet, in timp.

Apa este de asemenea importanța pentru buna funcționare și sanatatea creierului. Creierul este organul cu cel mai mare continut de apă din organism. Apa creşte fluxul de sânge în creier, îmbunătățind aprovizionarea cu oxigen și nutrienti. Specialiştii recomandă consumul de apă dimineaţa, imediat după trezire.

Deshidratarea afectează nu numai dimensiunea creierului, ci și modul în care funcționează. Lipsa de apă un timp mai îndelungat poate avea un impact negativ asupra performanței la locul de muncă sau la școală.


Taguri:

Comentarii