5 metode de intarire a imunitatii

5 metode de intarire a imunitatii

Sanatatea sistemului imunitar este foarte importanta. Sistemul imunitar, „armata” din corpul fiecaruia dintre noi ne apăra de boli cauzate de patogeni (bacteri, viruși, fungi si paraziți) la care suntem expusi în timpul vieții vrand-nevrand.

Componentele principale ale sistemului imunitar sunt: limfa, limfocitele T și B, anticorpii și fagocitele.

Pentru a functiona la intreaga capacitate sistemul imunitar are nevoie de:

1. O alimentaţie sănătoasă

Alimentaţia sănătoasă, echilibrata, trebuie sa conțină:

  • proteine de calitate provenite din ouă, carne ( peşte, pui, etc.), lactate precum si soia și alte legume.
  • carbohidrati (din cereale integrale, nuci, seminţe, legume, fructe).
  • grăsimi / uleiuri cu conținut de omega 3 si omega 6 într-un raport de aproximativ 1:1 (din peste, seminte de in, nuci, uleiuri presate la rece (de măsline, etc.).
  • vitamine (A, B, C, D, E) și minerale (calciu, magneziu, fier, zinc, seleniu) din legume și fructe.
  • enzime din alimente fermentate (iaurt natural, varza murata, castraveti murati).

Proteinele asigura necesarul de aminoacizi. Anticorpi sunt formați din proteine si limfocitele au nevoie de aminoacizi. Cei mai importanti aminoacizi pentru imunitate sunt: metionina, cisteina si glutamina. N-acetil l-cisteina (NAC) este precursorul glutationului și un puternic antioxidant. Este un derivat al aminoacidului natural, l-cisteina. Cercetarile arată că nivelurile crescute de glutation din sânge sunt asociate cu un risc redus de boli și infecții, în special la vârstnici.

Vitamina A (din morcovi, spanac, dovleac, etc.) este necesara pentru producerea lizozimei, o enzima antibacteriana protectoare, componenta a sistemul nostru imunitar înnăscut.

Vitaminele din complexul B (din soia, cereale integrale, seminte, nuci, spanac, ouă, lapte, carne, etc.) sunt importante pentru fagocite.

Vitamina C (din macese, lamaie, portocale, ardei, etc.) este necesara sintezei interferonului care are o acțiune puternic antivirala.

Vitamina D, sintetizata de organismul nostru sub acțiunea razelor solare sau din alimente (brânza de vaci, oua, stridii etc.), este necesara activarii limfocitelor T.

Vitamina E (din arahide, avocado, fasole, linte, mazare, nuci, seminte de floarea soarelui, etc.) este necesara raspunsului normal al anticorpilor.

Calciul și magneziul (din seminte, nuci, legume, etc.) sunt necesare pentru fagocite, iar magneziul și pentru producerea anticorpilor.

Fierul este necesar pentru producerea anticorpilor și leucocitelor.

Seleniul ( din cereale integrale, seminte de susan, etc.) ajuta la producerea anticorpilor și a unei enzime antioxidante importante.

Zincul (din ouă, legume verzi, etc.) este necesar pentru producerea enzimelor implicate în eliminarea celulelor canceroase produse de organismul nostru în mod obișnuit.

Intestinele joacă un rol important în sănătate deoarece o mare parte a sistemului imunitar se află în intestine. Pentru sanatatea intestinelor dieta joaca un rol major. Evitarea alimentelor procesate, a produselor ce conţin conservanţi şi coloranţi (chipsuri, gumă de mestecat şi băuturi răcoritoare din comert) ajuta la mentinerea sănătății noastre.

2. Mişcare regulata în aer liber

Mişcare în aer liber, în lumina naturala, contribuie la buna funcționare a sistemului imunitar prin influența benefică asupra circulatiei limfei, cu rol important în imunitate dar și în drenarea deseurilor din organism. Limfa este pusa în mișcare prin contractiile musculaturii. Totodata mișcarea ajuta la tinerea sub control a stresului. Cele mai multe studii arata ca sunt necesare cel puțin 150 de minute de exerciții moderate pe săptămână.

3. Odihnă suficienta și mentinerea stresului sub control

Somnul insuficient poate crește riscul de îmbolnăviri. Adulții ar trebui să doarmă minimum 7 ore pe noapte, în timp ce adolescenții au nevoie de 8-10 ore, iar copiii mai mici și sugarii de până la 14 ore.

Persoanele care se confrunta constant cu situatii stresante sunt mai vulnerabili la boli. Hormonul de stres corticosteroid poate scadea eficacitatea sistemului imunitar prin scăderea numărului de limfocite. Scăderea nivelului de stres prin meditație, yoga, exerciții fizice și alte practici ajuta la menținerea sănătății sistemului imunitar.

4. Respectarea măsurilor de igienă însă fără ducerea lor la extrem. Multe studii au demonstrat faptul ca igiena excesivă nu este sănătoasă si favorizează alergiile.

5. Consum moderat de alcool, renuntarea la fumat și la consumul de droguri

Pentru a compensa carentele nutritive, inerente vieții moderne, sunt utile suplimentele alimentare continand:

  • vitamine: A, complexul B, C, D, E,
  • minerale: zinc, seleniu, fier, calciu și magneziu
  • acizi grasi nesaturati din seminte de în, canepa, nuci precum și din peste.
  • antioxidanti (condimente, resveratrol, Q10, etc.)
  • probiotice și prebiotice
  • imunostimulente (echinacea, astragalus)

Pentru intarirea sistemului imunitar și pentru protecția fata de virusuri și bacterii se recomandata folosirea unor uleiuri esentiale.

Taguri:

Comentarii