Vitaminele C, D si zincul

Vitaminele C, D si zincul

  1.Vitamina C este un antioxidant necesar pentru un numar mare de funcții din organism printre care: creșterea și refacerea tesuturilor, formarea colagenului, protejarea organismului împotriva infectiilor, producerea hormonilor antistres. De asemenea vitamina C ajuta la absorbtia fierului. Vitamina C este foarte importanta pentru producerea de leucocite, anticorpi si mai ales interferon. Interferonul este o substanta cu actiune antivirala necesara sistemului nostru imunitar pentru lupta impotriva infectiilor cauzate de virusuri.

Necesarul minim de vitamina C pentru un adult sănătos este de 60 mg pe zi. În caz de efort fizic, infectii, operatii chirurgicale precum si sarcina, alaptare la femei, necesarul zilnic se poate dubla sau chiar triplă. Vitamina C nu este depozitata în organism fiind necesara includerea în hrana zilnica. Pentru asimilarea vitaminei C este necesar ca hrana să contina bioflavonoide, calciu și magneziu.

Carenta de vitamina C cauzeaza scorbut. Scorbutul se manifestă prin formarea de pete livide pe piele, gingii moi și sângerări ale practic tuturor membranelor mucoase.

Scorbutul a fost, pana la descoperirea importantei hranirii marinarilor cu fructe proaspete (lamai, portocale, etc.) principala cauza de deces în calatoriile pe mare care depaseau câteva săptămâni.

In anul 1747 James Lind, chirurgul unei nave a Marinei Regale Britanice a fost primul care a demonstrat printr-un experiment cauza scorbutului.

In anul 1796, la 49 de ani după efectuarea experimentului de către Lind, Marina Britanică a introdus lămâile în ratia zilnica a marinarilor săi. Aceasta măsura a dat englezilor un avantaj important în infruntarile navale cu alte state.

Mult mai târziu s-a descoperit faptul ca scorbutul este cauzat de carenta de vitamina C și faptul ca fructele proaspete precum lamai, portocale, etc. contin cantitati apreciabile din aceasta vitamina.

Carenta de vitamina C poate duce la leziuni grave ale mai multor organe, în special ale inimii și creierului. Alte efecte sunt: cresterea sensibilitatii la infectii, in special raceli si afectiuni bronsice, dureri de incheieturi, lipsa de energie, vindecare dificila a ranilor, digestie proasta,

  2. Vitamina D este necesara pentru: intarirea imunitatii, marirea gradului de absorbtie a calciului în organism, sanatatea oaselor și dintilor, echilibrul calcic, coagularea normala a sangelui, preintampinarea rahitismului, osteoporozei, scaderea riscului de fracturi ale colului femural, prevenirea hipocalcemiei și a diabetului.

Noi cercetări indica faptul ca vitamina D intervine în boli autoimune (scleroza multipla, poliartrita reumatoida), are efect benefic pentru muschi și încetinește imbatranirea.

Vitamina D este numita și „vitamina soarelui” deoarece poate fi produsa sub acțiunea razelor solare în piele.

Forma naturala cea mai activa de vitamina D este vitamina D3. Studiile arată că 40% din oameni au deficit de vitamina D.

Carența acestei vitamine poate cauza rezistenta scazuta la gripa si răceala, osteoporoză, boli cardiovasculare, diabet, sindrom metabolic, cancer de colon, sân și de prostata, etc..

Numerosi nutritionisti recomanda suplimentarea sistematica cu vitamina D după vârsta de 65 de ani.

Sunt recomandate 200 UI pe zi ( 40 UI vitamina D =1 µg ) la adulti și 400 – 1000 UI pe zi la persoanele în vârsta.

Excesul de vitamina D se acumuleaza în organism fiind daunator pentru rinichi (formarea calculilor renali).

  3. Zincul este un oligoelement indispensabil pentru organismul uman fiind necesar pentru multe procese biologice cu rol important pentru sanatatea sistemului imunitar, sinteza proteinelor, formarea colagenului, funcționarea prostatei, pentru dezvoltarea organelor de reproducere, pentru apărarea organismului împotriva radicalilor liberi, pentru vindecarea ranilor și la mentinerea sănătății parului și unghiilor. Ca și vitamina C, zincul nu este depozitat în organism fiind necesar includerea în hrana zilnica.

Carenta de zinc poate cauza creșterea sensibilitatii la infectii, vindecarea lenta a ranilor, pierderea simturilor gustativ și olfactiv, căderea parului, impotenta, deficiente de memorie, raceli și gripe repetate. Se manifesta in bolile cronice precum bolile cardiovasculare, cancerul și diabetul care implică inflamații. Astfel de boli apar la persoanele în vârstă, care sunt mai expuși riscului de deficit de zinc.

Cercetările indica faptul că zincul mareste activarea celulelor T, componente ale sistemului nostru imunitar, responsabile de distrugerea virușilor și a bacteriilor și faptul ca o deficiența minimă de zinc afectează și digestia existand o corelație directă între cantitatea de enzime digestive produs de pancreas și nivelurile de zinc din organism.

Taguri:

Comentarii

Carmen Nistor 20 ian, 22:12 Raspunde
Deosebit de util articolul! In aceste vremuri avem cu totii nevoie sa ne intarim imunitatea organismului. Multumesc!
Vezi raspunsurile