Carbohidrati și grasimi din alimentatia noastra

Carbohidrati și grasimi din alimentatia noastra

Care este raportul sanatos dintre carbohidrati si grasimi din hrana noastra? Cercetări recentprivind alimentatia sanatoasa de la Population Health Research Institute,   McMaster University din Hamilton, Ontario, Canada, făcute pe 135.000 de persoane cu varste cuprinse intre 35-70 de ani din 18 tari din lume ar putea sa schimbe credintele actuale privind nutritia noastra. Conform acestor cercetări, cel mai periculos pentru sănătate ar fi cantitatile mari de carbohidrati (zahăr, dulciuri, cereale, pâine, amidonul din cartofi, fructoza din fructe, etc.) din hrana zilnica, în special cele procesate cum ar fi produsele de patiserie din faina albă. Totodata, contrar credintelor actuale, o dieta cu continut mai mare in grăsimi nu este daunatoare sănătatii. Persoanele având diete mai bogate in grăsimi, de cca. 35 % au un risc cu 23 % mai mic de moarte prematura și cu 18 % mai mic de atac cerebral sau de cord fata de persoanele cu diete sarace în grăsimi. De asemenea aceste studii au indicat faptul ca o dieta foarte saraca în grăsimi (sub 3 %) poate cauza chiar un risc mai mare de deces.

În studiul menționat se considera ca dieta bogata în carbohidrati poate determina creșterea concentratiei de colesterol în sânge.

Cele mai sanatoase diete ar fi cele continand aproximativ 50-55 % carbohidrati (cât mai puțin procesati) și 35 % grasimi  atât saturate cât și nesaturate. Ghidurile actuale de nutritie recomanda ca 50-65 % din totalul zilnic de calorii din hrana unei persoane să provina din carbohidrati și numai cel mult 10 % din grăsimi saturate.

Legumele și fructele sunt considerate în continuare ca fiind sanatoase, insa studiul indica faptul ca ar fi suficiente 3-4 portii /zi, cantitati mai mari neaducand beneficii suplimentare.

Alte cercetări recente prezentate înThe American Journal of Clinical Nutrition au demonstrat ca în prezenta grasimilor (uleiurilor) din dieta, anumiti nutrienti (cum ar fi vitaminele liposolubile) sunt absorbite mai bine din hrana. Mancand salate la care se adauga ulei din soia, sapte micronutrienti necesari sănătății sunt absorbite de către organism mai bine. Este vorba despre următorii nutrienti: patru carotenoide (alfa și beta carotenul, luteina, licopenul), vitamina A, doua forme de vitamina E și vitamina K. Absorbtia mai buna din hrana a nutrientilor mentionati este benefică sănătății noastre inclusiv pentru prevenirea cancerului și pentru mentinerea acuitatii vizuale. Cu cât se adauga mai mult ulei în salate cu atât crește absorbtia acestor nutrienti. Cercetările făcute au indicat o absorbtie maxima la o cantitate de 2 linguri de ulei adaugata în salate.

Aceste cercetări ar putea duce la modificarea recomandarilor din actualele ghiduri de nutritie sănătoasă în privința consumului de carbohidrati și de grasimi.

Taguri:

Comentarii