Somnul și sanatatea

Somnul și sanatatea

Somnul cel mai odihnitor și totodata cel mai sănătos este cel fără somnifere. În lipsa somnului medicamentele pe bază de prescripție medicala pentru somn pot oferi ajutor temporar. Dacă nu sunt folosite cu atenție, pe termen lung fac mai mult rău decât ajuta. Cel mai bine este ca aceste medicamente să fie utilizate numai ca o ultimă soluție, in situații deosebite, cum ar fi călătoriile în alte zone orare sau recuperarea dupa o procedură medicală.

De multe ori schimbarea obiceiurilor de somn ajuta la reglarea ciclului somn-veghe. Și în cazul somnului mentinerea unui programul regulat de viața poate fi un medicament-minune. Somnul și hormonii merg mana-n mana. De exemplu hormonul de crestere este secretat numai în somn. Somnul influențează ciclurile hormonale și de aceea avem nevoie de cicluri veghe-somn regulate. S-a constatat ca hormonii regleaza pofta de mâncare și sunt influentate de tiparele de somn. Studiile recente a doi hormoni digestivi numiti grelina și leptina au pus în evidenta faptul ca somnul insuficient sau neodihnitor creeaza un dezechilibru, cauzand scăderea nivelului leptinei și cresterea nivelului grelinei. Grelina, secretata de stomac atunci când este gol, produce senzatia de foame iar leptina semnaleaza faptul ca suntem satui.

S-a stabilit ca exista o conexiune intre obezitate și somn, faptul ca persoanele care dorm mai puțin de 7-8 ore pe zi sunt mai predispuse la obezitate si sunt mai expuse riscurilor cardiovasculare și metabolice. Studii recente indica faptul ca există un risc crescut de aparitie a hipertensii arteriale la persoanele de vârstă mijlocie și vârstnici care nu dorm suficient. De asemenea somnul insuficient poate cauza dereglarea metabolismului carbohidraților constituind terenul fertil pentru debutul diabetului sau agravarea diabetului existent. Când privarea de somn devine cronică, nivelul glicemiei crește.

Insomnia poate fi cauzata in multe cazuri si de starile de nervozitate, de anxietate

Două suplimente cu cele mai multe dovezi de eficacitate pentru insomnie sunt melatonina și valeriana. Melatonina ajută la reglarea ciclului somn-veghe, iar valeriana este o planta cu efecte sedative usoare. De asemenea poate ajuta si uleiul esential de mandarine folosit intr-un vaporizator.

Taguri:

Comentarii