6 sfaturi pentru o imbatranire sanatoasa

6 sfaturi pentru o imbatranire sanatoasa

Nu este vorba doar de a trăi mai mult prin încetinirea îmbătrânirii, ci de a trăi sănătos pentru mai mult timp. A îmbătrâni sanatos înseamnă a avea grijă atât de corp, cât și de minte.

Imbătrânirea aduce schimbări naturale, care afectează aproape fiecare parte a corpului – inclusiv părul, pielea, oasele, inima, mușchii, creierul.

Cercetătorul scoţian Gordon Lithgow, de la Buck Institute for Research on Ageing din California, a declarat: „Dacă ţinteşti procesul de îmbătrânire şi îl încetineşti, atunci încetineşti toate bolile asociate îmbătrânirii“.

Cu toate ca durata de viața depinde de moștenirea genetică, o importanță foarte mare în acest proces natural o are modul de viață si mediul. Acestea determina care dintre genele mostenite se activeaza. Astfel, studii recente facute la gemeni identici au aratat faptul ca influența genelor asupra longevitatii variaza in proportie de numai 10- 25%. De asemenea este relevant faptul ca comunitate adventistă din California, SUA trăiește, în medie, cu 10 ani mai mult decât media californienilor. Ce-i diferențiază? Stilul de viață, căci adventiștii nu fumează, nu beau și nu mănâncă deloc carne.

Mijloacele cele mai importante de influențare a duratei de viața:

1.Atitudinea

O atitudine echilibrata pentru o viața rationala, sănătoasă, fără excese si acceptarea faptului ca imbatranirea este o normalitate.

2. Alimentatia

Nutriția joacă un rol major în modul în îmbătrânire. Prin studiul zonelor în care trăiesc un număr mare de centenari (pe insula japoneză Okinawa, Nicoya in Costa Rica, în Sardinia, sau Ikaria, în Grecia), s-a conturat o „dietă longevivă” care consta în principal în:

  • Reducerea aportului caloric
  • Post regulat dar fără malnutritie
  • Consum mai mare de legume si fructe
  • Limitarea consumului de zahăr, produse lactate și carne.

Studiile făcute au demonstrat faptul ca reducerea, fără malnutritie, a caloriilor cât și postul regulat, ajuta sa fim mai sanatosi dar sa și trăim mai mult.

Studiile au arătat, de asemenea, că dietele foarte bogate în carbohidrații (cereale) și zahăr (glucide) sunt o cauză majoră a obezității care, la randul sau, constituie un factor important în reducerea duratei de viata.

Glicația (leagarea zahărului de proteine și lipide), pe lângă oxidare, este unul dintre cele mai importante mecanisme moleculare care afectează organismul, și poate cauza accelerarea îmbătrânirii. Glicația poate duce la rigidizarea pereților vaselor de sânge, cauzand marirea tensiunii arteriale, în special în cazul diabetului. Deși glicația nu poate fi oprită complet, poate fi însă încetinită prin diminuarea cantitatii de alimente bogate în fructoza și prin folosirea cerealelor integrale (pâine, etc.) în alimentatie.

In cercetările de laborator făcute pe animale (șoareci, maimuțe, etc.) anumite substante cum ar fi resveratrolul , fisetina si nicotinamida mononucleotida s-au dovedit ca pot prelungi durata de viața.

3. Activitatile fizice regulate

Dovezile științifice indica faptul că oamenii care au activități fizice regulate nu numai că trăiesc mai mult, ci și mai bine. Exercițiul fizic moderat regulat contribuie la întărirea mușchilor, oaselor, la formarea de noi neuroni și sinapse în creier și îmbunătățește circulatia sanguina. Totodata asigura mobilitatea necesara autonomiei personale.

Nu este recomandata însă practicarea unor sporturi extreme.

4. Mediul sanatos și obiceiuri sanatoase.

Mediul foarte poluat dar și obiceiuri precum fumatul, consumul exagerat de alcool, drogurile pot reduce durata de viața.

5. Interacțiunea sociala

Mentinerea relațiilor cu prietenii și cu familia asigura o stare de mulțumire. Petrecerea timpului cu alte persoane ajuta să nu vă simțiți singur sau anxios.

6. Practicarea unui hobby

Practicarea unui hobby atât înainte cât și după pensionare contribuie la o viata activa, implinita. Oamenii care au hobby-uri sunt mai fericiți, suferă mai puține depresii și trăiesc mai mult.



Taguri:

Comentarii