Polifenolii si sanatatea

Polifenolii si sanatatea

Polifenolii sunt compusi care se găsesc in legume si fructe și care au rolul de a le proteja de bacterii, insecte, radiații ultraviolete, etc..

În categoria polifenolilor intra:

  • antocianinele (din afine, aronia, struguri, zmeura, cirese, capsuni, mure),
  • flavonolii (din capsuni, mere, afine),
  • flavonele (din portocale si alte citrice),
  • catechinele (din ceai),
  • pro(anto)cianidinele (din aronia, ciocolata, merisoare, struguri),
  • izoflavonoidele (din soia, naut),
  • acidul elagic (din rodie, fragi). 

Cei mai cunoscuți polifenoli sunt resveratrolul si quercitina. Cuisoarele contin cantitatea cea mai mare de polifenoli (15 g / 100 g de cuisoare). Dintre fructe aronia (Aronia melanocarpa) conține cantitatea cea mai mare de polifenoli (1,75 g / 100 g aronia).

Polifenoli pot fi găsiți în:

  • Condimente: curcuma, cuisoare, anason, scortisoara, chimion, fenicul, curry, capere, sofran, oregano, rozmarin, menta, salvie, cimbru, busuioc, maghiran, ghimbir, telina (seminte).
  • Cacao si ciocolata,
  • Ceai negru si verde,
  • Fructe: aronia, rodiaafine, mure, zmeura, capsuni, merisoare, coacaze negre, soc, kiwi, portocale, struguri, lamai, mere, pere, prune, piersici, caise, nectarine, grapefruit, cirese, rodii,
  • Nuci si semintecastane, alune de padure, nuci, migdale, nuci pecan, in (seminte),
  • Legume: soia, spanac, ceapa, patrunjel, morcovi, cartofi, masline, broccoli, sparanghel, anghinare, andive, varza roșie, fasole,
  • Cereale integrale: grau, ovaz si secara,
  • Uleiuriulei de masline virgin, ulei de susan, ulei de răpită,
  • Vin roșu.

Polifenolii au actiune antioxidanta, antiinflamatoare, antibacteriana, antitumorala și ajuta la:

  • reducerea nivelului glucozei din sânge, la prevenirea aparitiei diabetului de tip 2 și la stimularea secretiei de insulina,
  • reglarea greutatii corporale,
  • scaderea tensiunii arteriale si la reducerea riscului de boli cardiovasculare declasante pe fondul unor procese inflamatorii,
  • imbunatatirea fluxului sanguin precum si prevenirea formarii cheagurilor de sange in fluxul sangvin, care pot cauza tromboze venoase, accidente vasculare cerebrale si embolii pulmonare,  
  • protectia impotriva unor forme de cancer, ca urmare a actiunii antioxidante si antiinflamatoare,
  • imbunatatirea digestiei, reducea balonarii,
  • dezvoltarea bacteriilor intestinale benefice,
  • cresterea duratei de viața,
  • îmbunătățirea hidratarii epidermei si stimularea sintetizei colagenului și a elastinei.
Taguri:

Comentarii