Probiotice, prebiotice si sanatatea

Probiotice, prebiotice si sanatatea

Probioticele sunt microorganisme vii (in mare parte bacterii) care colonizeaza tractul nostru digestiv. Aceste microorganisme ne ajuta sa digeram alimentele, proces pe parcursul caruia absob nutrientii si vitaminele din mancare, produc vitaminele B si K si impedica dezvoltarea altor microorganisme care ar putea fi daunatoare sanatatii noastre.

Probiotice înseamnă in sens literal „pentru viață”. Cele mai des intalnite tulpini de bacterii probiotice sunt Lactobacillus si Bifidobacterium. 

Alte microorganisme probiotice cunoscute sunt bacteriile L. bulgaricus, L. casei, L. gasseri, L. plantarum, B. lactis, B. longum, Enterococcus faecium și ciuperca Saccharomyces boulardii.

Bacteriile probiotice se gasesc de regula in produse alimentare fermentate, cum ar fi varza murata si iaurtul. Unele alimente pot contine probiotice adaugate in momentul fabricatiei, lucru evidentiat pe eticheta produsului.

Bacteriile probiotice sunt distruse de antibiotice, contraceptive, stres, alcool, medicamente antiacide și infectii. Pentru refacerea florei intestinale (numit si microbiom intestinalsunt recomandate suplimente cu probiotice ce contin cel puțin un miliard de bacterii vii pe doza și tulpini de Lactobacillus acidophilus și Bifidobacterium bifidus. Suplimentele probiotice ajuta la prevenirea și tratarea diareei induse de antibiotice. De asemenea sunt benefice in infectii ale tractului urinar, vaginoză bacteriană, eczeme, alergii la mancare, cancer, sindromul colonului iritabil, boala inflamatorie a intestinului, colită ulcerativă, boala Crohn, diareea călătorului, intoleranță la lactoză.

Prebioticele constituie hrana bacteriilor probiotice, ajuta procesul digestiv si mentin sanatatea colonului. Prebioticele provin, in mare parte, din fibre (oligozaharide) insolubile și solubile.

Fibrele insolubile nu pot fi digerate, astfel incat oligozaharidele raman in tractul digestiv si stimuleaza cresterea bacteriilor benefice. Sursele de oligozaharide includ fructe, legume si cereale integrale cum sunt: banane, fructele de pădure, fasole, mazare, usturoi, praz, ceapa, ovaz, orz, grau, soia, anghinarea, jicama, frunzele proaspete de papadie.

Fibrele solubile, partial degradate de flora intestinala, asa cum sunt cele provenite din rădăcina de cicoare și topinambur care contin inulina.

Studiile au demonstrat ca prebioticele contribuie la asimilarea calciului si a altor minerale necesare organismului uman. De asemenea bacteriile probiotice transforma o parte din fibrele prebiotice in acid butiric, un acid gras cu acțiune antiinflamatoare.









Taguri:

Comentarii