Sfaturi utile pentru mentinerea sănătatii iarna

Sfaturi utile pentru mentinerea sănătatii iarna

Iarna este anotimpul în care este pus la incercare la maximum capacitatea de apărare a organismului, în special al copiilor şi vârstnicilor.

Din cauza schimbărilor de luminozitate şi temperatură ne putem simţi mai puţin energici, mai apatici şi chiar mai somnolenţi. De asemenea poate sa creasca pofta de mancare, anxietatea, iritabilitatea sau tendinta de evitare a activitatilor sociale. Simptomele incep, de obicei, toamna si continua sa se accentueze in lunile de iarna.

Datorită faptului ca iarna zilele sunt mai scurte si mai intunecate, iar noptile mai lungi poate sa apara depresia hibernala. Lumina mai redusă determina scăderea cantitatii de serotonina produsă de corpul nostru. Este o substanta ce contribuie la starea de bine. Melatonina, o alta substanta produsa de corpul nostru, este secretat când începe să apară întunericul și determina creșterea dorinței de somn.

Pentru a compensa aceasta reducere a luminii din timpul iernii se poate apela la luminoterapie folosind lampi cu spectru luminos natural.

Vremea rece din timpul iernii usuca pielea. Pielea este primul organ afectat vizibil de frig si ger in timpul iernii, cand umiditatea este mai scazuta atat in cladiri cat si in exterior.

În anotimpul rece sunt inregistrate cele mai multe boli respiratorii (gripa, raceala, etc). Pe de o parte tendinta de concentrare a oamenilor în spatii inchise din timpul iernii mărește riscul de infectii respiratorii. Pe de alta parte iarna virusurile și bacteriile sunt mai virulente deoarece aerul din incaperile încălzite usucă mucoasele, iar aerul rece din exterior reduce eficienta filtrarii impurităților din aerul inspirat prin perișorii și mucoasa nazală. Pentru evitarea uscarii mucoaselor nazale este necesar ca sa nu se supraincalzeasca locuintele și birourile și totodata să se foloseasca umidificatoare sau recipiente cu apa pe calorifere. De asemenea este recomandata aerisirea regulata.

să se foloseasca umidificatoare sau recipiente cu apa pe calorifere. De asemenea se recomanda aerarea locuintelor în mod regulat, chiar și la temperaturi mai scăzute. 

Pentru mentinerea sănătății sistemului imunitar în anotimpul rece, un rol important îl are alimentatia sănătoasa, echilibrata, cu proteine de calitate, carbohidrati, grăsimi, vitamine, minerale și enzime precum și o hidratare buna.

Deoarece vitamina C, foarte importanta pentru imunitate, nu poate fi stocata in organism, este necesar sa se consume in mod regulat fructe si legume proaspete. Iarna fiind mai frig, organismul trebuie să cheltuiască mai multă energie pentru a menține constantă temperatura corpului avand nevoie de mai multe calorii. Este totodata important să bem apă într-o cantitate suficienta și în timpul iernii deoarece încăperile și aerul de afara sunt mai uscate decât vara.

Imunitatea este influentata si de nivelul de vitamina D. Pentru a produce vitamina D, organismul are nevoie de o cantitate minima de lumina naturala, care scade semnificativ in lunile de iarna

Pe timpul iernii, uleiurile esentiale folosite în vaporizatoare, pot ajuta la prevenirea și tratarea afectiunilor respiratorii. Cele mai recomandate sunt: eucaliptul, ravintsara, lavanda, pinul, cimbrul si menta.

Numeroase studii științifice au demonstrat că activitățile fizice din timpul iernii întăresc sistemul imunitar.


Taguri:

Comentarii